Strona główna Aktualności Społeczność
Profile Grupy Przewodnik Wydarzenia Wsparcie
Ogłoszenia
Towarzyskie Pokoje i mieszkania Praca Ogłoszenia drobne Edukacja Pozostałe Dodaj
Queeroteka
Książki Filmy i seriale Quizy Patronat Queer.pl
Magazyn
Artykuły Galerie Tematy Tagi
Kontakt Reklama Regulamin
Queer.pl Portal osób LGBT+
Menu
Logowanie Rejestracja
TOP Sport LGBT Profile i ogłoszenia Marsze Równości 2026 Kino LGBT Coming out
Wtorek, 09.02.2016, Aktualizacja: Środa, 01.04.2026

"Pozytywne uprzedzenia" szkodzą gejom?

Podziel się Tweetnij Skomentuj (19)
Podziel się Tweetnij Skomentuj (19)

Nie wszyscy są modni, zabawni i przyjacielscy

Geje, którzy nie pasują do stereotypu "modnego i zabawnego" są marginalizowani i z tego powodu łatwiej wpadają w depresję? Do takich wniosków doszli naukowcy z jednego z największych uniwersytetów we wschodniej Anglii, Anglia Ruskin University.

Gej musi znać się na modzie, być przystojny, wysportowany, zabawny i być najlepszym przyjacielem heteroseksualnej kobiety - skąd my to znamy? Ten stereotyp mocno zakorzenił się w naszej kulturze m.in. dzięki filmom i serialom. Przez długi czas tylko "przyjaciel-gej" miał szansę pojawić się na dużych i małych ekranach, co z pewnością miało duży wpływ na społeczną akceptację homoseksualności. Ale jest i druga strona medalu, na którą coraz częściej zwracają uwagę nie tylko ludzie LGBT, ale już i też naukowcy. Na Anglia Ruskin University prowadzone są badania sprawdzające "pozytywne uprzedzenia".

Prowadząca badania Ashley Brooks podkreśla, że "pozytywne uprzedzenia" są bardzo szkodliwe: "Przyzwyczailiśmy się do "gejowskiego najlepszego przyjaciela", którego widzimy w mediach i taki też wizerunek stał się dominujący w relacjach między gejami a heteroseksualistami. Ponieważ takie zachowania odbieramy jako pozytywne, są szeroko akceptowane, ale nie bierze się pod uwagę ich szkodliwego wpływu" - podkreśla Brooks. Naukowcy dodają, że prowadzą one często do dalekich od rzeczywistości oczekiwań wobec gejów i tego jak powinni się zachowywać. Geje, którzy ich nie spełniają są marginalizowani, co może mieć wpływ na ich zdrowie psychiczne.

"Zrozumienie zmieniających się zachowań wobec grup mniejszościowych, takich jak homoseksualni mężczyźni, jest ważne dla psychologów w promowaniu bardziej inkluzywnego społeczeństwa" - podkreślają badacze, którzy przebadali 1000 osób.

(red)

OCEŃ ARTYKUŁ
Podoba mi się (39)
zensum aleksandra-wantola magda8 zdzisiu yayusha chmurkiasz sairan kiwkiviky kierownik2 seccovino
Nie podoba mi się (25)
legolas profwilczur rieux chore_melodie formidable julia-renata makemelaugh firestorm sarcasme bisiek
Komentarze (19)
HEJT STOP!Zapoznaj się z warunkami dodawania komentarzy
Komentuj
Moja ikona
Dodaj komentarz
Komentarz od osoby niezalogowanej pojawi się po akceptacji moderatora.
Dozwolone znaczniki (BBCode):
[b], [i], [u], [url], [url=], [mail], [mail=], [color=], [code], [quote]
Ikona
Wyróżniony 09.02.2016 21:57 VU2X7IfV
@crashoverride

O tym właśnie mówię. Nie ma nic gorszego niż będąc gejem stać się ofiarą homofobii ze strony drugiego geja. Sam tego doświadczyłem, gdy wrażając ubolewanie nad sytuacją nie pełnego życia jakie ma każdy gej w tym kraju, otrzymałem wiadomość na skrzynkę od kilkanaście lat starszego Pana o treści: "Nie jest WCALE aż tak źle, jak piszesz, przesadzasz. Jak Ci tak nie pasuje tu to może wyprowadź się z Polski.."
cytuj zgłoś 4 4
crashoverride
Wyróżniony 09.02.2016 19:07 crashoverride (109) Trójmiasto
Zgadzam się z tym, co napisała osoba o tajemniczym nicku: VU2X7IfV. Próbujemy upodabniać się do otoczenia, a tych którzy chcą być sobą nierzadko gnoimy. Przewrotnie mżna powiedzieć, że takie nasze postępowanie jest potwierdzeniem naszej normalności, bo robimy tak jak cała populacja. Szkoda, wolałbym być "stereotypem".
cytuj zgłoś 3 4
piotrekspe
Wyróżniony 09.02.2016 14:42 piotrekspe (28) Warszawa
Nie znam się na modzie zupełnie (co więcej nie rozumiem jej :p ), ale czy to mi szkodzi? Raczej wątpię. Bo w czym? Że znajomi twierdzą, że jestem kryptohetero (w żartach)? Wydaje mi się, że to zależy od środowiska w jakim żyjemy, tj od osób jakimi się otaczamy. W gronie osób, które się na modzie wyzjaną,gej, który nie zna się na modzie, owszem. Będzie się czuł źle, nieswojo. Ale tak jak u mnie, gdzie moi znajomi noszą się... normalnie (?) taki sam gej będzie się czuł wyśmienicie. Taka moja opinia w temacie ;)
cytuj zgłoś 3 0
Ikona
16.01.2017 20:05 serge
Moje doświadczenia z homoseksualistami (gejami). Lata 1968-1969
1.Miał “cynkówy” w kącikach oczu, tatuaże na szyi i na dłoniach. Z twarzy wyglądał na kogoś, kto niedawno wyszedł z więzienia po 25 latach odsiadki. Siedziałem na ławce dworca w Gdyni. Usiadł obok mnie i natychmiast włożył rękę pod moje pośladki, chwytając za jądra. Poderwałem się jak oparzony. Miałem 18 lat, byłem głupi. Nie wiedziałem, co robić. Wtedy jeszcze nie wiedziałem, że istnieją homoseksualiści.
2.Rok później. Gdynia. Przyjechałem złożyć papiery na Szkołę Morską. Wieczorem siedziałem na dworcu. Przystawił się do mnie facet, który wyczuł, że nie mam gdzie spać. Zaproponował mi nocleg. To, co zrobił, przyprawia mnie do dziś o mdłości. Obciągnął mi z połykiem. Jego mieszkanie przypominało melinę. Nie było tam łóżka czy wersalki. Na podłodze rozłożony był siennik, przykryty brudnym, zlaksowanym prześcieradłem.
3. 8 miesięcy później. Był wartownikiem nab bramie portu w Gdyni. Przenosiłem pewną rzecz, zatrzymał mnie na bramie. Prosił, żeby dać mu obciągnąć. Poszliśmy do kibla. Obciągnął mi, połykając spermę.
cytuj zgłoś 0 0
citrix
11.02.2016 22:48 citrix (44) Łódź
Tak trochę a propos https://www.youtube.com/watch?v=woiMmEwli6s
cytuj zgłoś 0 0
shingao 新顔
10.02.2016 15:55 shingao (40) Szczecin
@vraios

Kolejny uczeń Korwina? ;)
cytuj zgłoś 4 1
profesor wilczur
10.02.2016 15:07 vraios (33) Rzeszów
blah. W polskiej kulturze różnice między rzeczywistością, a forsowanym na siłę lewackim obrazem rodem z parad równości i komedii romantycznych lgbt doprowadził do sztucznego podziału na "geja" i "pedała". Ileż razy już musiałem tłumaczyć niedoinformowanym ludziom, że to zły podział, że pojęcia znaczą to samo, tylko 1 z nich jest obraźliwe, a wszystko przez krzywdzące lewackie stereotypy. ehh
cytuj zgłoś 2 5
BoyPol
10.02.2016 15:03 BoyPol
Zapomniany:
Niby wolę facetów, ale nie boję się pobrudzić przy naprawie auta, skuwaniu kafli czy kładzeniu tynku. W opozycji tego jest taki stereotyp geja o jakim mówiłem wcześniej. I co teraz ? Coś ze mną jest nie tak ? A może z nimi ? A może jestem krypto heterykiem :P


Jezu, zostań moim mężem!! ;)
cytuj zgłoś 2 2
Ikona
10.02.2016 9:49 Dundee
Witajcie :-) Wydaje mi się, że stereotypy w ogóle są bardzo szkodliwe. Bo nie dość, że zniekształcają i spłycają obraz otaczającego nas świata, to dodatkowo szufladkują ludzi, co jest po prostu straszne i bardzo przykre. Bez sensu, naprawdę ... Wierzę, że bez nich nasz świat byłby naprawdę bez porównania piękniejszy, a my wszyscy szczęśliwsi i pogodniejsi ♥ Dokładnie to samo mógłbym napisać na temat "pozytywnych uprzedzeń", które także mogą być źródłem ogromnego dyskomfortu i cierpienia. Bardzo ładnie ujął to jeden z klasyków, mówiąc że "niektórzy rzeczywiście noszą piórka w tyłku, a niektórzy szare sweterki". Bo cały nasz świat i my wszyscy jesteśmy niezwykle różnorodni i wielokolorowi, dzięki temu jedyni w swoim rodzaju i niepowtarzalni. I to właśnie jest bardzo piękne, ta cudowna różnorodność wymykająca się wszelkim ocenom i etykietkom ♥ Pamiętajmy o tym !! A także bądźmy zawsze sobą, żyjmy pełnią życia i korzystajmy ze wszystkich jego uroków, kochajmy, no i nie spełniajmy cudzych oczekiwań. Wydaje mi się, że tylko wtedy mamy szansę być naprawdę szczęśliwi, pogodni i spełnieni, czego nam wszystkim bardzo serdecznie chciałbym życzyć ♥ Bardzo serdecznie Was pozdrawiam, pogodnego, spokojnego i miłego dnia :-)
cytuj zgłoś 2 0
Zapomniany
09.02.2016 21:13 Zapomniany (29) Kędzierzyn-Koźle
crashoverride:
Zgadzam się z tym, co napisała osoba o tajemniczym nicku: VU2X7IfV. Próbujemy upodabniać się do otoczenia, a tych którzy chcą być sobą nierzadko gnoimy. Przewrotnie mżna powiedzieć, że takie nasze postępowanie jest potwierdzeniem naszej normalności, bo robimy tak jak cała populacja. Szkoda, wolałbym być "stereotypem".


Twoja opinia jest krzywdząca. Gdyż większość gejów nie odstająca od społeczeństwa ubiorem, zachowaniem czy wyglądem, nie czyni tego specjalnie by się upodabniać do modelu narzuconego przez społeczeństwo. Oni po prostu tacy są. Nie interesują ich kosmetyki, biżuteria czy modne ciuchy. Odnajdują się w bardzo prozaicznych dziedzinach życia jak motoryzacja, gastronomia czy elektronika. Nie robią tego na pokaz by udowodnić że gej to jest taki sam jak hetero. I mówię to z własnej autopsji, nie staram się udowodnić moimi zamiłowaniami że nie odstaję od heteroseksualnych kolegów, taki już jestem. Daj mi wiertarkę, tokarkę, piłę tarczową i z zamiłowania technicznego będę coś majstrował. Moim zdaniem ( to jest moje osobiste zdanie i guzik mnie obchodzi że możecie się nie zgadzać. To moja własna opinia) kreatorem naszych upodobań jest środowisko, osoba nas inspirująca. Wydaje mi się właśnie że jest zupełnie na odwrót ! To strasznie zniewieściali panowie chcą "się pokazać" wyróżniać. To oni się inspirują tym stereotypem pokazywanym w telewizji czy kinie. Uważam że specjalnie dopasowują się do stereotypowego złamanego nadgarstka, nawet wbrew swoim upodobaniom. Popadają modzie na to.
cytuj zgłoś 9 4
  • 1
  • 2
Autor
Redakcja Queer.pl
Pierwszy polski portal ludzi LGBT
TAGIWięcej
Anglia Ruskin University Ashley Brooks badania naukowe media Media Nauka None Pozytywne uprzedzenia wobec gejów Społeczeństwo stereotypy zdrowie psychiczne
Powiązane
Obraz Poniedziałek, 24.11.2014 "Nie możesz być gejem, nie znasz się na modzie!" Obraz Wtorek, 31.07.2018 Co według Pameli Anderson jest powodem aseksualności? Obraz Wtorek, 08.09.2015 Gejradar nie istnieje? Obraz Piątek, 13.01.2023 Korzystanie z Grindra prowadzi do zaburzeń odżywiania? Obraz Piątek, 30.08.2019 Badania wykazują powiązanie pomiędzy genami a orientacją seksualną
Inne tematy
Eurowizja 2026: Finlandia faworytem bukmacherów. Jakie szanse ma Polska? Piątek, 15.05.2026 Eurowizja 2026: Finlandia faworytem bukmacherów. Jakie szanse ma Polska?
Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki? Czwartek, 28.05.2026 Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki?
Minister Kierwiński o parach jednopłciowych: "będą korzystać z większości praw, które mają wszyscy polscy małżonkowie" Wtorek, 19.05.2026 Minister Kierwiński o parach jednopłciowych: "będą korzystać z większości praw, które mają wszyscy polscy małżonkowie"
Kontakt Reklama Regulamin
Social media
Polub na Facebooku Obserwuj na Twitterze Instagram WhatsApp
© 1996-2026 Queermedia.pl, ISSN 2299-9019 Polityka prywatnościUstawienia prywatnościPrzerwij abonamentOdstąpienie od umowy







🌈
Odkryj więcej na Queer.pl
Zalogowani użytkownicy mogą oglądać zdjęcia innych osób, zakładać profile, komentować artykuły i oceniać filmy.
Dołącz do nas Zaloguj się